Strona główna / Maszyneria / Aparat fotograficzny dla firmy
niedziela 14 marzec 2010 | Artur Młynarz
Aparat fotograficzny dla firmy
Wybór aparatu fotograficznego to teoretycznie proste zadanie - za określony budżet nabywamy "najwięcejmający" sprzęt i po kłopocie. Jednak - gdy trafimy na kreatywnego sprzedawcę, budżet może okazać się za mały, za to nabyty aparat będzie miał masę zbędnych funkcji. Dobrze więc wcześniej określić, czego wymagamy od aparatu - wtedy zakup będzie prosty jak test wyboru.

Mimo, iż na co dzień pracuję z lustrzanką, uważam że kompakt dobrze sprawdzi się w zastosowaniach firmowych: do prostych zadań dokumentacyjnych, inwentaryzacyjnych czy katalogowych – zwłaszcza, gdy ma go używać pracownik nie zawsze obyty z niuansami fotografii.

Lustro czy kompakt

Za wyborem kompaktu przemawia prostota obsługi, poręczność, łatwość przenoszenia i mniejsza podatność na uszkodzenia, wynikająca ze zwartej budowy. Kupno lustrzanki i kolekcji obiektywów to ryzykowny wydatek – chyba, że budżet nie gra roli, a sprzęt w weekendy i wakacje ma służyć prezesowi. Zdecydowanie natomiast odradzam używanie aparatów wbudowanych w komórki, bo – z nielicznymi wyjątkami – nie zapewnią zdjęć o dobrej jakości. Rejestrowanie obrazu za pomocą plastikowego obiektywu wielkości dziurki od kontaktu jest równie sensowne jak podziwianie panoramy Tatr przez serduszko od sławojki. Przejdźmy zatem do najważniejszych parametrów aparatów kompaktowych.

Matryca

To ona decyduje o rozmiarach, a także – w zależności od konstrukcji – o jakości rejestrowanych zdjęć. Wielkość matrycy jest najbardziej „marketingowym” elementem aparatu i napis „14 megapikseli” wspaniale się prezentuje, ale czy aż tyle jest konieczne? Gdy docelowym medium nie jest billboard, ale strona WWW czy firmowy katalog produktów, w zupełności wystarczy najpopularniejsze obecnie 10 MP. Pliki ze zdjęciami będą mniejsze, zmieści ich się więcej na karcie pamięci, a przesłanie zdjęć mailem nie wymaga dostępu do światłowodu.

 

 

Obiektyw

Równie ważny jak matryca, a może nawet najistotniejszy element aparatu. To od niego zależy, co zobaczymy na zdjęciu. Zwróćmy uwagę na dwa parametry – jasność i zakres ogniskowych. Jasność decyduje o tym, jak wiele światła dociera do matrycy. Jeśli zdarza nam się robić zdjęcia w złych warunkach oświetleniowych, bez lampy błyskowej, to jasny obiektyw będzie bezcenny. Jasność od f=2,8 to bardzo przyzwoita wartość, a im mniejsza liczba, tym jaśniejszy i lepszy obiektyw.

Zakres ogniskowych (potocznie nazywany zoomem) decyduje o tym, co „zobaczy” aparat – poczynając od szerokich planów (mała ogniskowa) do dużych zbliżeń (duża ogniskowa). Obiektyw szerokokątny (oznaczany jako „wide”) sprawdzi się przy zdjęciach ciasnych wnętrz lub dużych budynków. Z kolei duża ogniskowa pozwala na duże zbliżenia i powiększanie detali. Elastyczność obiektywu jest pożądana, ale nie zawsze potrzebny jest aparat z jak największym zoomem – nie dajmy się oszołomić 26-cio krotnym powiększeniem – ważniejsze, aby zoom obejmował potrzebny nam zakres ogniskowych, był szybki i precyzyjny. Z pojęciem zoomu wiąże się jeszcze metoda jego realizacji – skuteczny jest jedynie zoom optyczny, oparty na mechanice obiektywu. Tzw. zoom cyfrowy to jedynie sztuczka polegająca na rozciągnięciu małego wycinka obrazu do wielkości kadru, co drastycznie pogarsza jakość zdjęcia.

Tryb makro umożliwia fotografowanie z minimalnych odległości – w niektórych konstrukcjach już od 1 cm. Przydaje się, gdy potrzebujemy precyzyjnych zdjęć małych obiektów.

Stabilizacja obrazu

Reklamy sugerują, że dzięki stabilizatorowi możemy wykonać ostre zdjęcie nawet opędzając się jedyną ocalałą, uzbrojoną w aparat ręką przed atakiem rekina i przywieźć wspaniałą fotkę z wakacji. W rzeczywistości stabilizacja obrazu niweluje tylko niewielkie drgania aparatu i chroni przed rozmazaniem zdjęć robionych „z ręki”, przy dużych ogniskowych, czy przy dłuższych czasach naświetlania – dzięki temu zdjęcia będą ostre. Jeśli jakość dokumentacji to część wizerunku firmy, na tej funkcji nie należy oszczędzać. Ważne, aby była to stabilizacja optyczna, która rzeczywiście koryguje drgania. Stabilizacja elektroniczna to jedynie sztuczne podnoszenie czułości matrycy, co niestety skutkuje większymi szumami obrazu.

Karty pamięci

Producenci z upodobaniem stosują różne, nie zawsze kompatybilne standardy kart pamięci (SD, xD, MMC, MS). Jeśli nie jesteśmy przywiązani do konkretnego standardu, to rodzaj karty nie ma większego znaczenia. Jeśli jednak mamy w firmie zapasik któregoś typu kart i na dodatek czyta je służbowy notebook, to logiczne będzie wybranie właśnie aparatu obsługującego ten standard. 

Akumulator

Z wyjątkiem nielicznych aparatów zasilanych zwykłymi bateriami, większość korzysta z dedykowanych akumulatorów, często niekompatybilnych nawet pomiędzy modelami jednego producenta. Dlatego, gdy aparat ma pracować intensywnie w terenie, upewnijmy się przed zakupem, czy do naszego modelu można dokupić zapasowe akumulatory.

Obudowa, wyświetlacz

Gdy już zdecydujemy, co aparat ma mieć w środku i jakie ma spełniać funkcje, warto przyjrzeć się obudowie, jej ergonomii, rozkładowi przycisków, dostępności często używanych elementów. Lampę błyskową mają wszystkie kompakty, za to wizjer optyczny, niestety, nieliczne. Bardzo przydatnym drobiazgiem jest uchwyt do zaczepienia smyczy, aby nie dopuścić do upadku majątku firmy :-). Jeśli specyfika zdjęć wymaga korzystania ze statywu, upewnijmy się, czy w obudowie jest stosowny gwint. Wyświetlacz w aparatach pozbawionych wizjera jest jedynym narzędziem do kadrowania, więc powinien być możliwie duży, o dobrej rozdzielczości i czytelny na słońcu.

Funkcje

Wszystkie kompakty wyposażone są w automatyczne tryby pracy i autofokus, co pozwala bezstresowo wykonać poprawne zdjęcie. Programy tematyczne poszerzają „inteligencję” aparatu o zakres typowych sytuacji, w jakich przyjdzie nam fotografować, ale tu też dobrze zachować umiar. Jeśli wybór pomiędzy programem „złodziej uciekający z torebką na tle zachodzącego słońca” a „usuwanie czerwonych oczu atakującego roju pszczół”  ma sprawiać kłopot, to nie szukajmy aparatu z 35 programami – wystarczy kilka(naście) podstawowych.

Jeśli potrzeby firmy wymagają rejestrowania filmów, wybierzmy aparat z wideo o jakości HD – zapewni nagrania rozsądnej jakości. Spotykane w różnych modelach funkcje panoramy, oznaczania pozycji GPS, dotykowy lub uchylny wyświetlacz, wbudowany projektor, zdjęcia seryjne, wodoodporność, praca jako kamera PC czy łączność WiFi to cechy, których przydatność trzeba ocenić pod kątem realnych potrzeb firmy, specyfiki robionych zdjęć czy przewidywanych zastosowań aparatu.

Oczywiście można uznać, że aparat wszystkomający zawsze się przyda, ale po pierwsze – będzie na pewno droższy, a po drugie – mam wątpliwości, czy makro od 2 cm będzie równie przydatne geodecie jak GPS w internetowym sklepie z biżuterią :-).

Zdjęcia 3D iPhonem

Podobne artykuły
Komentarze
comments powered by Disqus
zobacz więcej
Video
więcej
Video"
więcej
Facebook
więcej