Home Chmura Sieć rośnie, a wraz z nią potrzeby

Sieć rośnie, a wraz z nią potrzeby

11 min
0
0
97

Do 2022 roku ponad 60% światowej populacji będą stanowili użytkownicy Internetu. Osoby dopiero wkraczające w ten cyfrowy świat będą miały do czynienia z zupełnie inną siecią – łączącą ludzi w ich codziennym życiu za pośrednictwem urządzeń wearables, inteligentnych urządzeń gospodarstwa domowego oraz autonomicznych samochodów. Mniej widoczny, lecz nie mniej znaczący dla rozwoju sieci, będzie szeroki wachlarz sensorów Internetu rzeczy – wykorzystywanych np. w portach w celu optymalizacji i zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi lub projektach smart city mających na celu ułatwienie znajdowania miejsc parkingowych, co wpływa na ochronę środowiska. Ponad 28 miliardów urządzeń i połączeń będzie online, a ponad połowa z nich będzie związana z komunikacją M2M (machine-to-machine).

Wszystkie te dodatkowe połączenia wpłyną na znaczny wzrost przepustowości, a także szybkości Wi-Fi oraz Internetu mobilnego. Średnia prędkość połączeń z siecią, zarówno szerokopasmową, jak i bezprzewodową, ulegnie podwojeniu do 2022 roku, a w przypadku połączeń w sieciach mobilnych potrojeniu, w porównaniu z rokiem 2017.

W 2019 roku mobilny ruch danych nadal będzie rósł szybciej w stosunku do innych form ruchu w sieci. W związku z wczesnym etapem rozwoju sieci 5G, protokoły 3G i 4G nadal będą używane w 2019 roku.

Według raportu Cisco Visual Networking Index, już do 2022 roku 22% globalnego ruchu internetowego będzie pochodziło z sieci komórkowych (wzrost z 12% w 2017 r.). Do 2022 roku około 3% urządzeń / połączeń mobilnych w skali globalnej będzie w stanie obsłużyć technologię 5G. Co ciekawe, prawie 12% globalnego ruchu mobilnego będzie pochodziło właśnie z 5G.

Zgodnie z oczekiwaniami, operatorzy sieci komórkowych z całego świata rozpoczynają wprowadzanie próbnych sieci 5G (Lifewire: Dostępność sieci 5G na całym świecie). Wielu ekspertów z branży uważa, że wdrożenia 5G na dużą skalę zaczną kształtować się dopiero w 2020 r., kiedy standardy sieci mobilnych, optymalne biznesplany, spektrum związanych z tym usług i inne kwestie operacyjne zostaną dopracowane.

Kluczowe predykcje dla Polski:

  • Do 2022 roku liczba mobilnych użytkowników sieci wzrośnie do 87% (z 85% w 2017).
  • Liczba urządzeń mobilnych na mieszka­ńca wzrośnie z 1,4 w 2017 roku do 2,2 w 2022.
  • Do 2022 roku, średnia prędkość połączenia sieci komórkowej wyniesie 33,3 Mbps., co oznacza niemal trzykrotny wzrost w porównaniu z rokiem 2017 (11,3 Mbps)
  • W 2022 r. średni miesięczny ruch mobilny w przeliczeniu na jednego użytkownika wzrośnie do 16 GB. W 2017 był na poziomie 3,7 GB.
  • Połączenia 5G będą w 2022 roku stanowić 0,3% wszystkich połączeń mobilnych.
  • Połączenia 4G będą w 2022 roku stanowić 74,2% wszystkich połączeń mobilnych, w porównaniu z 33,5% w roku 2017.
  • Połączenia 3G będą w 2022 roku stanowić 11,8% wszystkich połączeń mobilnych, w porównaniu z 57,2% w roku 2017.
  • Do 2022 r. 59% łącznego ruchu IP (stacjonarnego i komórkowego) będzie realizowane przez Wi-Fi, 19% przewodowo, a 22% mobilnie.
  • Całkowita liczba publicznych hotspotów W-Fi (łącznie z domowymi) wzrośnie z 4 mln w 2017 r. do 7 mln do 2022 r.

Na ogromny wzrost ruchu sieciowego największy wpływ mają 4 główne trendy:

  • rosnąca liczba użytkowników Internetu,
  • postępująca cyfryzacja wszystkich sektorów gospodarki,
  • rozwój Internetu rzeczy
  • większa popularność treści wideo, które wymagają odpowiedniej przepustowości.

Internet stał się najważniejszym narzędziem do pracy, rozrywki czy utrzymywania kontaktów zarówno zawodowych, jak i towarzyskich. Jak wynika z danych The Harris Poll, w 2009 dorośli użytkownicy spędzali w sieci średnio 13 godzin tygodniowo. Według firmy badawczej Zenith, w 2019 roku będzie to niemal 20 godzin. Zgodnie z przewidywaniami, w obecnym roku więcej czasu spędzimy online niż przed telewizorem. Tradycyjna telewizja jest stopniowo zastępowana przez platformy VOD (ang. video on demand) takie jak, HB GO, Netflix , Player czy Amazon Prime.

O skali rozwoju sieci świadczy również tempo w jakim przybywa użytkowników mediów społecznościowych. W styczniu 2009 roku profile na Facebooku, największej na świecie platformie social media, posiadało 150 milionów osób, obecnie jest ich już ponad 2 miliardy. Warto również dodać, że 10 lat temu nawet nie słyszeliśmy o takiej aplikacji jak Snapchat, która w trzecim kwartale 2018 r. mogła pochwalić się 186 milionami aktywnych użytkowników. Natomiast w grudniu 2009 roku Instagram posiadał zaledwie 1 milion użytkowników, podczas gdy dziś jest ich ponad miliard.

Według badania Cisco Visual Networking Index z 2009 roku, najwięcej globalnego ruchu IP generowali użytkownicy z Ameryki Północnej. Dzisiaj na prowadzenie wysuwa się region Azji i Pacyfiku. Poza rozkładem geograficznym, w ciągu ostatnich 10 lat zmianie uległ również rodzaj konsumowanych treści. Dziesięć lat temu najwięcej danych generowały udostępniane pliki, ponad 4 Eksabajty miesięcznie. W 2019 r. będzie to 7 Eksabajtów miesięcznie. Obecnie prym wiedzie kontent wideo, który w 2009 r. generował niecałe 3 Eksabajty danych miesięcznie, a w 2019 r. sięgnie aż 105 Eksabajtów miesięcznie.

Zmiana sposobów spędzania wolnego czasu i przeniesienie rozrywki do przestrzeni wirtualnej, a także coraz większa liczba urządzeń i aplikacji połączonych z siecią sprawiają, że co roku zostaje pobity rekord ruchu IP.

Zdaniem ekspertów Cisco, do 2022 roku 60% populacji będą stanowili użytkownicy Internetu. W perspektywie 10 lat odsetek ten będzie jeszcze większy. Rozwój ekosystemu Internetu rzeczy, sztucznej inteligencji czy technologii blockchain z pewnością przyczyni się do jeszcze bardziej znaczącego wzrostu ilości generowanych danych.

  • W 2009 r. globalny ruch IP wynosił niecałe 15 Eksabajtów miesięcznie. Dekadę później będzie on ponad 13-krotnie większy i wyniesie 201 Eksabajtów.
  • W 2009 roku urządzenia mobilne generowały 91 Petabajtów danych, w 2019 r. będzie to nawet 29 Eksabajtów, czyli prawie 320 razy więcej.
  • W 2009 r. treści wideo generowały niecałe 3 Eksabajty danych miesięcznie, a w 2019 r. będzie to aż 105 Eksabajtów miesięcznie, czyli 35-krotnie więcej.
  • W 2009 roku gry internetowe odpowiadały za 63 Petabajtów ruchu miesięcznie. Dziesięć lat później będą to już 4 Eksabajty danych, czyli prawie 64 razy więcej.
Pobierz więcej artykułów
Pobierz więcej  redakcja
Pobierz więcej z Chmura

Dodaj komentarz

Przeczytaj również

Do 2024 roku dwie trzecie firm przeniesie się do chmury. Tylko co czwarta ma plan, jak to zrobić

Gartner prognozuje, że do końca 2024 roku dwie trzecie zasobów firmowych znajdować się będ…