Home Analizy Design staje się kluczowym elementem nie tylko dla biznesu

Design staje się kluczowym elementem nie tylko dla biznesu

0
0
99

Fjord Trends 2016 to dziewiąta edycja corocznego raportu przedstawiającego najważniejsze cyfrowe trendy, które w ciągu najbliższego roku będą stopniowo zmieniać design i biznes.

Autorzy raportu odpowiadają na pytania, w jaki sposób urządzenia, którymi się otaczamy, słuchają i zdobywają wiedzę o swoich użytkownikach oraz reagują w czasie rzeczywistym na przeżywane przez nich „mikromomenty”. Raport Fjord Trends 2016 wyjaśnia, dlaczego cyfrowe technologie sprawiają, że niegdyś luksusowe usługi stają się dziś powszechnie dostępne. Wskazuje też na sposoby wykorzystania w tym roku możliwości wirtualnej rzeczywistości.

Opisywane trendy nie ograniczają się jedynie do technologii. Autorzy raportu wskazują m.in. jak etyczne zarządzanie danymi pozwala zyskać zaufanie konsumentów i korzystać z zalet cyfrowej rewolucji. Pokazują również potrzebę takiego projektowania środowiska pracy, by umiejętnie przyciągać najlepszych specjalistów. To istotne, aby pogodzić zróżnicowane oczekiwania czterech aktywnych pokoleń na rynku pracy.

–          Powszechna cyfryzacja zmienia sposób, w jaki myślimy o usługach. Firmy muszą zaadaptować się do nowych realiów i traktować zachodzące zmiany jako szansę na rozwój. – tłumaczy Jacek Borek, Dyrektor Zarządzający Accenture Polska. – Celem naszego raportu jest informowanie, inspirowanie i prowokowanie do myślenia, jak zaprojektować przyszłe rozwiązania interakcji z klientami. Z tego względu jest to niezwykle interesująca lektura. Zwłaszcza dla firm, dla których technologia stanowi ważną część przewagi konkurencyjnej: banków, firm ubezpieczeniowych, telekomunikacyjnych, oferujących usługi dla sektora publicznego, czy szybko rozwijającego się sektora e-commerce

Raport Fjord Trends 2016 przedstawia 10 cyfrowych trendów, które będą kształtować najbliższą przyszłość:

  1. Twój zegarek Cię słucha. Wielu z nas korzysta z urządzeń, które zachęcają do przebiegnięcia kolejnego kilometra lub zdrowego odżywiania. Ich możliwości są jednak znacznie większe. Najnowsze urządzenia – zarówno wearables, jak i nearables – słuchają nas i reagują na nasze działania. Bez względu na to, czy wykonując głosowe polecenia, czy też gromadząc tworzone przez nas dane, zdobywają wiedzę o swoich użytkownikach. Odpowiadają w czasie rzeczywistym na nasze – powstające pod wpływem impulsów – „mikromomenty”.
  2. Etyczne usługi. Ze wzrostem znaczenia Big data wiąże się nadzwyczajna odpowiedzialność. Wiodące organizacje zdają sobie sprawę z tego, że na zaufanie w cyfrowym świecie trzeba zapracować. Z tego powodu firmy takie jak Microsoft wdrażają koncepcję “Privacy by design”, która zakłada zapewnienie standardów prywatności już na etapie projektowania nowych technologii i produktów.
  3. Pracownicy w centrum uwagi. W dzisiejszych czasach zapewnienie maksymalnej łatwości i wygody stanowi decydujący element
    w procesie pozyskiwania i utrzymywania klientów. Takiego samego traktowania oczekują oni również w relacjach ze swoimi pracodawcami. Z tego względu nacisk na poczucie satysfakcji pracowników będzie zmieniać procesy, strukturę i kulturę miejsc pracy. Wszystko po to, aby przyciągać i utrzymywać najlepszych pracowników.
  4. Znikające aplikacje. Epoka ogromnej liczby mających zaledwie jedno zastosowanie aplikacji, z których korzystamy na co dzień,
    ma się ku końcowi. Tego rodzaju aplikacje ulegną atomizacji, czyli zostaną rozproszone pomiędzy platformy oraz usługi innych podmiotów, tak jak dzieje się to w przypadku Spotify. Aplikacje kolejnej fali do swej aktywacji nie będą być może nawet wymagać działań ze strony użytkownika.
  5. Upowszechnienie przywilejów. Rozwój cyfrowych rozwiązań spowodował demokratyzację dostępu do luksusowych usług
    i podniósł standard naszego życia. Teraz każdy może skorzystać z luksusowych usług takich jak osobisty szofer (dzięki np. Lyft)
    oraz wirtualny asystent (np. Facebook M).
  6. Design dla obywateli. Jakość komunikacji z obywatelami staje się priorytetem dla rządów. Aby poprawić poziom satysfakcji obywateli mających kontakt z administracją, odchodzi się od uniwersalnych rozwiązań skierowanych do wszystkich. W zamian
    za to rządy będą rozwijać najwyższej jakości usługi odpowiadające na indywidualne potrzeby obywateli. Zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i Wielkiej Brytanii, rządowe departamenty zajmujące się cyfryzacją opublikowały nawet szczegółowe przewodniki dotyczące designu komunikacji z obywatelami.
  7. Zdrowie w świecie technologii. Samodzielne monitorowanie stanu zdrowia przy użyciu technologii typu wearables nie jest już domeną małego segmentu zafascynowanych innowacjami klientów. Wyposażeni w nowoczesne urządzenia konsumenci coraz częściej korzystają z możliwości technologii. Nawet firmy ubezpieczeniowe otwierają swoje platformy dla zewnętrznych dostawców, aby umożliwić tworzenie usług kontrolujących stan zdrowia i agregujących dane płynące z innych urządzeń, aplikacji
    i usług.
  8. Nadejście wirtualnej rzeczywistości. Koniec z futurystycznymi marzeniami, wirtualna rzeczywistość w końcu staje się faktem.
    W 2016 roku zadebiutuje na rynku konsumenckim wraz z premierami rozwiązań stworzonych przez Sony, Oculusa i Samsunga. Naturalnym zastosowaniem dla nowej technologii będą gry komputerowe, jednak projektanci szykują się do wykorzystania jej
    w wielu innych obszarach – od badań naukowych, przez wirtualną turystykę, aż po nowoczesne sposoby nauczania.
  9. Automatyzacja podejmowania codziennych decyzji. Ubocznym efektem błyskawicznie zachodzącego postępu jest wpadanie konsumentów w pułapkę niekończącego się cyklu dokonywania wyborów i decyzji. Dlatego usługi, które przewidują nasze potrzeby, sugerują dostępne możliwości i są w stanie zautomatyzować podejmowanie najprostszych decyzji (jak na przykład Google Now), będą upragnionym udogodnieniem życia dla każdego konsumenta.
  10. Design od środka. Korporacje coraz chętniej działają zgodnie z zasadami myślenia projektowego, aby przyspieszyć zmiany
    w podejściu wobec swoich klientów oraz pracowników. Koncentrując się na potrzebach ludzkich, firmy wykorzystują design
    do rozwiązywania problemów wewnątrz organizacji. Wyzwaniem jest jednak, aby wykorzystać możliwości designu w praktyce.

W tym roku będziemy obserwowali dalszy rozwój rozwiązań oferujących usługi dostosowane w czasie rzeczywistym do potrzeb użytkowników. Jak zawsze najwięcej zyskają ci, którzy pierwsi zbudują i upowszechnią innowacyjne rozwiązania angażujące swoich klientów podkreśla Jacek Borek.

Dodaj komentarz

Przeczytaj również

Koniec SMS-owych oszustw? Niekoniecznie.

Ostatnie lata przyniosły ze sobą znaczny wzrost liczby oszustw za pomocą SMS-ów. Nowa usta…