Home Na czasie Komputer w kinie

Komputer w kinie

0
0
152

W kinie (też) nowa technologia

Dzięki współpracy podjętej z belgijską firmą XDC, wiodącym dostawcą technologii cyfrowej do kin w europie po raz pierwszy widzowie mogą zasmakować w seansach dostarczających wielkoformatowy obraz o najwyższej jakości cyfrowej. Warszawskie NoveKino Praha jest pierwszym polskim użytkownikiem cyfrowego systemu wśród 306 ekranów tej technologii w Europie. W odbiorze obrazu zaskakuje niewiarygodna soczystość i pełnia barw. Dzisiejszy poziom cyfrowych metod kodujących umożliwił przy tym oddalenie wrażenia pikselowej czy liniowej struktury obrazu tak typowej dla technik telewizyjnych i video.

Projektor to podstawa

Sercem projektora Barco DP90 jest hermetycznie zamknięty optyczny układ profesjonalnego zaworu świetlnego. Mikrolusterka metalowe w liczbie 6,6 miliona dokonują modulacji światła z lampy ksenonowej o mocy 4500W, przy sile świetlnej projektora 12.000 Lumenów co pozwala projektorowi obsługiwać ekrany do 15 metrów szerokości przy uzyskiwanym kontraście 2000:1. Wysokiej klasy systemy obróbki sygnału spełniają wyrafinowane normy oraz wymagania bezpieczeństwa antypirackiego wyznaczone dla zawodowego kina cyfrowego przez standard hollywoodzki DCI (Digital Cinema Initiative).

Serwer to (jak zawsze w IT) serce systemu

Serwer Cine Store Solo G2 firmy XDC odtwarza pliki kodowane w formacie MXF Interop MPEG2 Wewnętrzna pamięć pozwala zapamiętać 40 godzin materiału filmowego. Do serwerów serii Solo firmy XDC można załadować zgodny ze standardem DCI cyfrowy materiał filmowy z typowych przenośnych dysków twardych przez łącze Ethernet, Fire Wire lub USB2, a także z nowego medium “CineDisk” opracowanego przez XDC, które wkrótce ma szanse stać się nowym, wygodnym nośnikiem do rozpowszechniania cyfrowych kopii.

Jak przesyłać to łączem a nie kurierem

Serwery serii Solo współpracują ze wszystkimi projektorami cyfrowymi standardu DLP Cinema poprzez standardowe łącze CineLink (a także z każdym video projektorem jeśli pracujemy na innych, dowolnych materiałach wizyjnych, poza standardem DCI). Serwery te posiadają łącze Gigabit Ethernet dla komunikacji w całej sieci Cinema Network
i z centralnym biurem wsparcia technicznego firmy XDC, mieszczącym się w Belgii, oraz w przyszłości do wymiany tą drogą plików filmowych.

Show must go on

Program edycyjny „Show Editor” pozwala ułożyć i zarządzać listą planowanych seansów, włączając oprócz filmów materiały dodatkowe, reklamy, loga czy zwiastuny. Pozwala wybrać i zaprogramować wersję dźwiękową (np. wybór ścieżki oryginalnej czy dubbingu) i wyświetlanie odpowiedniej wersji napisów. Funkcjonalnie przypomina to domowe kino i obsługiwanie interfejsu przy uruchamianiu kopii do użytku domowego.

Bezpieczeństwo dystrybucji

W kinie cyfrowym kluczowym zagadnieniem jest odpowiedni poziom bezpieczeństwa dystrybucji filmu. Systemy zabezpieczeń serwerów serii Solo należą do najlepszych na rynku kina cyfrowego. Cenne pliki pozostają zaszyfrowane i bezpieczne aż do momentu projekcji. W czasie seansu dokonywana jest ostateczna deszyfracja przez dekodery serwera i końcowa przez deszyfratory w samym projektorze cyfrowym. Przed przesłaniem do projektora materiał może zostać jeśli tego wymaga Dystrybutor, w sposób niewidoczny specjalnie oznakowany („Watermark”) dla umożliwienia identyfikacji dokładnego czasu i miejsca ewentualnego „spiratowania”.

Przyszłość technologii cyfrowej

Należy pamiętać, że realizacji filmów podejmują się nie tylko giganci z Hollywood, niezależni (mali) producenci ale również – i tu skala okazuje się rosnąć bez końca – amatorzy zamieszczający swoje prace głównie w Internecie. Wystarczy podać przykład YouTube.

Analizując przyszłość technologii cyfrowej, jedni wróżą rychły koniec kina tradycyjnego ("chodzenia do kina"), drudzy oczekują z euforią cyfrowej przyszłości. Kosztowne procesy duplikacji i rozsyłania kopii filmowych stają się powoli przeszłością. Dystrybucja cyfrowa, przekaz przez satelitę, Internet, lub na dysku optycznym wyeliminuje niewygodne szpule z taśmami i obniży koszty.

Pesymistycznie czyli zyski nie dla widza

Pesymiści obliczają, że główne oszczędności i zyski kino cyfrowe przyniesie tylko wielkim studiom filmowym (te spodziewają się ponad 800 mln $ oszczędności rocznie w samych kosztach dystrybucji). Technologiczna i generacyjna zmiana biznesu może spowodować zmiany właścicielskie (akcjonariatów) firm operatorskich zaś widzowie będą płacić co najmniej tyle samo za „cyfrowy” produkt. Tyle samo czyli faktycznie mniej jeśli weźmie się pod uwagę skalę koniecznych inwestycji…

Technologia wygra ale…

Najpoważniejszym problemem technologicznym jest niemożność zdefiniowania standardu odtwarzania. Technika rozwija się bowiem błyskawicznie co utrudnia zdefiniowanie i przyjęcie ostatecznych rozwiązań. Głównym wszakże problemem są koszty i zagrożenie ich kumulacji. Cyfrowy sprzęt jest około 3 razy droższy i rodzi się obawa, jak finansowo poradzą sobie firmy kiedy trzeba będzie go wymienić na nowszy z chwilą pojawienia się nowej generacji urządzeń. Klasyka ciągle wygrywa ceną ale przegrywa jakością i kosztami dystrybucji oraz planowania repertuaru więc tutaj może rodzić się miejsce faktycznego zbilansowania kosztów i oszczędności.

Jakość i repertuar na życzenie

Cyfrowa dystrybucja produkcji filmowej może rozwiązać problem premierowego dostępu do atrakcyjnych tytułów w kontekście ich ograniczonej podaży (koszty produkcji i dystrybucji kopii tradycyjnych są wysokie) i zmiennego popytu. Oznacza to, że więcej kin (widzów) dostanie premiery a w przypadku produkcji nietrafionych filmów koszty kopii (których już fizycznie nie ma) nie będą powiększać strat w dystrybucji. To należy zapisać jako duży plus nowej technologii. Zwolennicy przekonują, że technika cyfrowa przenosi odbiorcę w świat krystalicznie czystego obrazu i zapewnia taką jakość zawsze. Pojawiają się kolory niebywałe do tej pory w kinie. Z drugiej strony przeciwnicy twierdzą, że obraz ten jest „okrutnie doskonały”, beznamiętny, wręcz zimny. Prawdę, jak to zwykle w kinie musza odkrywać na każdym seansie, widzowie.

A może inne funkcje kina?

Dystrybucja cyfrowa i nowe projektory umożliwiają transmisje z imprez sportowych, koncertów czy czysto biznesowych spotkań. Można sobie wyobrazić cyfrowo pokazywane dyskusje korporacyjne czy pokazy demonstracyjne dla klientów nowych produktów i usług. W tle (przyszłość) gry biznesowe, współtworzenie kontentu (filmu, innych treści) przez wielu, odmiejscowionych odbiorców w czasie rzeczywistym uczestniczących w pokazie. I wszystko to za nieco wyższą aczkolwiek nie wygórowaną cenę. Popieramy.

Póki co, należy więc cieszyć się, że również i w Polsce pojawiła się technologia, która rozszerzy dotychczasowe pojęcie i odbiór kina.

Po prostu komputer w kinie.


Dodaj komentarz

Przeczytaj również

W ciągu dwóch lat 85% osób pracujących w branży oprogramowania będzie korzystać z AI [Raport]

Trzy na pięć organizacji uważa, że możliwość wdrażania innowacyjnych rozwiązań to najwięks…